قره قروت

قره قروت باکیفیت

آنچه در این مقاله می خوانیم:

  • معرفی

    قره قروت یک محصول لبنی است که با نام‌های گوناگونی در سراسر ایران شناخته می‌شود. ریشه اصلی کلمه قره قروت یک واژه آذری می‌باشد. در استان‌هایی نظیر کرمان به این محصول تلف و در مناطقی مانند مازندران آن را ترف می‌نامند. این محصول در استان‌هایی نظیر چهارمحال و بختیاری که خاستگاه اصلی قره است به نام قارا شناخته می‌شود و استان اصفهان یکی دیگر از تولید کنندگان این محصول نیز این محصول تولیدی را با نام قره راهی بازار می‌کند.

    قره در گذشته به روش‌های سنتی و عموماً از دوغ، آب ماست یا پنیر تولید می‌شد. این محصول خاصیت آنتی باکتری دارد و برای پاکسازی بدن بسیار مناسب است؛ که گذشتگان ما بر این امر کاملا آگاه بوده اند. با ظهور کارخانه‌ها و ورود آنها به عرصه تولید، امروزه قره به صورت کاملاً بهداشتی، با استفاده از دستگاه‌های به روز پیشرفته و بدون دخالت درس تولید می‌گردد.

    اصلی‌ترین ماده تولید قره در کارخانه‌ها، پودر آب پنیر است. قره قروت کارخانه‌ای به دو صورت خالص و ناخالص راهی بازار می‌گردد. تولید اصولی و کارخانه ای قره قروت، موجب جهانی شدن این محصول ایرانی گشته است؛ به گونه‌ای که سالیانه حجم بالایی از قره قروت کارخانه‌ای ایران راهی کشورهای دیگر می‌گردد.

    روش تولید تلف

    آیا از نحوه تولید قارا اطلاع دارید؟

    در این مبحث به تفاوت و نحوه تولید دو نمونه قارا کارخانه‌ای و سنتی اشاره خواهیم کرد.

    قره قروت سنتی با آب پنیر، آب ماست، دوغ و … تولید می‌گردد. پس از قرار دادن مواد اولیه تولید بر روی حرارت و افزودن نمک به آن قره قروت سنتی تولید می‌گردد.

    قره قروت صادراتی

    طعم ترش قره قروت به میزان حرارت آن بستگی دارد؛ هر چه این مواد بیشتر حرارت ببیند قره قروت ترش تری خواهیم داشت. یکی دیگر از راه‌های شخیص طعم قره قروت رنگ آن است؛ هر چقدر رنگ روشن‌تر باشد قره ترش‌تر و هر چقدر رنگ تیره‌تر باشد قره قروتی با طمع ملایم تری خواهیم داشت.

    قره قروت کارخانه‌ای عموماً از پودر آب پنیر و آرد به همراه نمک در کارخانجات تولید می‌شود. آرد استفاده شده در این محصول عموماً آرد گندم می‌باشد.

    در تولید قره قروت کارخانه‌ای ابتدا مواد اولیه را درون دیگ‌های بخار مخصوص حرارت داده و پس از حرارت ان را درون حوضچه‌ها مخصوص می‌ریزند. به مرور زمان مواد حرارت دیده سرد شده و شکل جامد به خود می‌گیرند.

    پس از سفت شدن بافت قره قروت، محصول تولید شده نهایی را، در قالب‌های گوناگون برش می‌دهند؛ و پس از قرار دادن در بسته‌بندی‌های مختلف آماده رائه به بازار می‌نمایند.

    این محصول بدون دخالت دست و با بهترین متریال و مواد اولیه تولید می گردد. قره های کارخانه ای، پس از آزمایش در معتبرترین آزمایشگاه‌ها و اخذ مدارک لازم بهداشتی و گرفتن سیب سلامت یکی از محصولات رایج صادراتی در ایران به حساب می آید.

    نحوه بسته‌بندی و عرضه قره قروت

    با ورود کارخانه‌ها به عرصه تولید قره، این محصول توانسته مانند بسیاری از دیگر تولیدات، راه بازارهای جهانی را در پیش بگیرد؛ اما صادرات یک محصول به کشورهای دیگر و مهم‌تر از آن تداوم این صادرات نیازمند بعضی از مستلزمات می‌باشد.

    یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در تداوم یک صادرات خوب نحوه عرضه بسته‌بندی به ویژه در محصولات غذایی است. قره های سنتی و بیشتر کارخانه‌ای به دو صورت فله و گرمی و به دو شکل کارتنی و بسته‌بندی شده به بازار وارد می‌گردد.

    دلیل تنوع در نوع عرضه قارا بدون شک حفظ بازار می‌باشد. پوشش تمام سلیقه‌ها و تنظیم قیمت این محصول دو عامل اصلی تفاوت عرضه است. خریداران قره قروت  فله عموماً اشخاصی هستند که این محصول را به منظور استفاده به عنوان مواد اولیه در تولیدات خود خریداری می‌کنند.

    قره قروت

    برخی دیگر نیز قره قروت فله را تهیه پس از بسته‌بندی به شکل و حتی برند دلخواه، با قیمت و سود بیشتری راهی بازار می‌نمایند.

    عده‌ای نیز به دنبال خرید این محصول با قیمت کمتری هستند این گروه نیز عموما قره قروت را به صورت فله تهیه می‌نمایند.

    خریداران عمده قره قروت های گرمی یا همان قره های بسته‌بندی شده فروشگاه‌ها و مراکزی هستند که، این محصول را برای مصارف شخصی مردم عرضه می‌کنند. برای مثال قره پذیرایی عموماً توسط خریداران منظور استفاده در میهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا قره نوشابه‌ای یکی از محبوب‌ترین نمونه قره های گرمی در میان کودکان است.

    از سوی دیگر تولید کنندگان کارخانه‌ای قره این محصول را با بسته‌بندی‌های ویژه صادراتی نیز راهی بازار می‌کنند؛ به گونه‌ای که سالیانه حجم عمده‌ای از قره تولید ایران، با توجه به نیاز کشورهای دیگر و با درخواست صادر کنندگان و به بسته‌بندی دلخواه آنها راهی بازارهای هدف می‌گردد.

    می توان گفت نوع بسته‌بندی موجب ارزآوری و اشتغال زایی شده است. حفظ بازارهای صادراتی و افزایش فروش برخی از مهم‌ترین اصول فروش هستند که توسط تولیدکنندگان مورد بررسی قرار گرفته است؛ و در نتیجه با اعمال برخی تفکرات مانند ایجاد تنوع در نوع محصول و عرضه آن تا حد قابل توجهی به این خواسته رسیده ایم.

    محدوده و نحوه قیمت گذاری

    برای بسیاری از خریداران تفاوت قیمت محصولات مشابه بسیار مورد سوال است. برخی دیگر نیز به دنبال محصولات ارزان قیمت می‌باشند. اما سوال اینجاست که محصولات چگونه قیمت گذاری می‌شوند در این قسمت به برخی از عوامل موثر در قیمت گذاری قره قروت می‌پردازیم:

    1. مواد اولیه:

    اصلی‌ترین عامل تفاوت قیمت در محصولات مواد اولیه و متریالی است که در تولید استفاده می‌گردد. کیفیت مواد اولیه عامل موثری در کیفیت نهایی و حتی طعم و مزه یک محصول خوراکی است.

    1. نحوه عرضه: دومین عامل از عوامل قیمت گذاری نحوه عرضه است. همانطور که بیان شد محصولات فله به نسبت محصولاتی که به صورت گرمی عرضه می‌گردند قیمت پایین‌تری دارند. کیفیت بسته‌بندی عامل دوم قیمت یک محصول گرمی می‌باشد.
    2. میزان سود محاسبه شده: هر بخش تولید میزان سودی را از تولید برای خود در نظر می‌گیرد؛ که این میزان متفاوت است.
    3. برند: بدون شک تمامی ما می‌دانیم که یکی از اصلی‌ترین عوامل قیمت گذاری برند است. برند های شناخته شده قیمت‌های بالاتری به نسبت سایر برند ها دارند.
    4. هزینه‌های جانبی تولید: هزینه کارگر، هزینه انبارداری، هزینه تولید، هزینه انتقال و بسیاری دیگر از هزینه‌ها در نهایت بر روی قیمت نهایی اعمال می‌گردد.
    5. حجم خرید: هر میزان که حجم خرید افزایش داشته باشد قیمت کاهش می‌یابد. خریداران عمده به ویژه صادرکنندگان به این امر آگاه هستند و با خرید تناژ از آفر کاهش قیمت محصولات استفاده می‌کنند.

    موارد ذکر شده برخی از عوامل موثر در قیمت گذاری محصولات می باشد.

    جامعه هدف قره قروت

    شناخت جامعه هدف برای افزایش فروش و در نهایت افزایش تولید و سوددهی امری ضروری ترقی می‌گردد. هر تولید کننده باید بداند که خریداران عمده محصولاتش چه گروهی هستند. خریداران و جامعه هدف قره را در ادامه معرفی می‌کنیم:

    بهترین قره

    •  تولید کنندگان کشک: این گروه عموماً قارا را برای استفاده به عنوان مواد اولیه در تولید کشک‌های تنقلاتی مورد استفاده قرار می‌دهند. این گروه عمده‌ترین خریداران قره قروت فله می‌باشد.
    • رنگرزی‌ها: شاید جالب باشد که بدانید از قره قروت به عنوان تثبیت کننده رنگ قرمز در رنگرزی‌ها استفاده می‌گردد .
    • رستوران‌ها و غذا پزی‌ها: این دسته، عموماً از قره قروت به عنوان طعم دهنده و چاشنی غذا استفاده می‌کنند.
    • تولید لواشک: یکی از مواد اولیه تولیدی لواشک‌ها، قره قروت خالص است. بسیاری از کارخانه‌های تولید لواشک خریداران عمده قره فله هستند.
    • تولید بستنی: بستنی قره قروتی از دیگر محصولاتی است که در تولید آن از قره استفاده می‌گردد.
    • تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی: شاید جالب باشد که بدانید برخی از تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی از قره در تولیدات خود استفاده می‌کنند. دلیل این امر نیز خاصیت لکه بری، لیفت و جوان سازی و پاکسازی پوست موجود در قره قروت است.
    • فروشگاه‌های زنجیره‌ای: این قبیل از فروشگاه‌ها و حتی فروشگاه‌های کوچکتر قره را به عنوان یک محصول فروختنی به مصرف کنندگان شخصی عرضه می‌کنند.

    امتیاز شما به این مطلب

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    اسکرول به بالا