کشک گرد

کشک صادراتی

آنچه در این مقاله می خوانیم:

  • کشک گرد شناخته‌ شده‌ترین کشک در بازار است. گذشتگان ما عموماً کشک را به صورت گرد تولید می‌نمودند؛ و تولید این محصول از گذشته تا به امروز ادامه داشته است. کشک کروی به دو شکل کارخانه‌ای و سنتی تولید می‌گردد. علاوه بر این کشک به دو شکل خالص و ناخالص تنقلاتی وارد بازار می‌شود. در برخی از موارد کشک های ناخالص را به عنوان کشک خالص به مشتریان می‌فروشند که پیشگیری از این امر نیازمند داشتن اطلاعاتی از جانب مشتریان است.

    دلیل تولید کشک ناخالص پاسخ به نیاز مشتریان و عرضه کشک ارزان قیمت در بازار است. این گونه خریداران می‌توانند با هر توان مالی کشک مورد نیاز خود را تهیه کنند.

    ایجاد تنوع در کشک موجب شده است، تا با ایجاد این تنوع میل به استفاده از کشک در میان کودکان افزایش یابد؛ زیرا کشک یک ماده لبنی پرخاصیت است که صرف آن از بیماری‌ها نظیر پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

    روش تولید

    همانطور که بیان شد کشک به دو روش سنتی و کارخانه‌ای در بازار عرضه می‌شود. در تولید کشک به روش سنتی از گذشته تا به امروز کشک را از ماست و نمک تولید نموده و سپس در فضای آزاد خشک می‌کنند. این روش تولید علاوه بر مسائل بهداشتی معایب دیگری نظیر، تولید کم و فراوانی نامناسب را نیز به همراه داشته است. از سوی دیگر کشک سنتی باید کاملاً خشک باشد تا دچار کپک نگردد و مصرف آن سخت می گردد.

    کشک گرد

    کشک کارخانه‌ای نسبت به نمونه سنتی آن مزایا و برتری‌هایی دارد. با تولید کشک کارخانه‌ای علاوه بر پوشش کامل بازار، تامین حجم تناژ و تولید کشک بهداشتی توانسته‌ایم این محصول ایرانی را راهی کشورهای دیگر نماییم. صادرات کشک موجب ارزآوری و اشتغال زایی شده است. در ادامه با نحوه تولید کارخانه‌ای کشک به ویژه کشک گرد آشنا می‌شویم:

    این روزها کشک کروی بیشتر به شکل ناخالص در بازار عرضه می‌شود. قیمت این کشک به نسبت نمونه خالص مناسب‌تر است ترکیب کشک گرد را با هم مرور می‌کنیم:

    ماست:

    ماست سنتی یکی از اصلی‌ترین مواد در ترکیب کشک‌های تنقلاتی است. میزان استفاده از ماست در این کشک‌ها در بخش های تولید مختلف متفاوت است؛ همین امر در کیفیت کشک تاثیر می‌گذارد.

    نشاسته یا آرد:

    آرد و نشاسته عموماً ناخالصی کشک های تنقلاتی را تشکیل می‌دهند. درصد ناخالصی نیز در کشک های مختلف متفاوت است. کشک کروی عموماً از ترکیب ماست و نشاسته تولید می‌شود؛ که باعث نرم ماندن بافت کشک و تازگی بیشتر آن نسبت به کشک آردی است.

    قره قروت:

    یکی دیگر از موادی که در ترکیب کشک ها استفاده می‌شود قره قروت است. این محصول علاوه بر ایجاد طعم ترش در کشک استفاده می گردد؛ که به ماندگاری آن نیز کمک می‌کند.

    نمک:

    میزان نمک در کشک‌ها متفاوت است. این میزان به درخواست مشتری نیز تعیین می‌شود.

    پودر آب پنیر:

    پودر آب پنیر به عنوان یک ماده لبنی لحاظ می‌گردد. پودر آب پنیر از جمله مواد لبنی است که در حفظ طعم لبنی کشک موثر است

    نکته:

    برخی تولید کنندگان، برای کاهش قیمت کشک‌های تولیدی خود به جای ماست از ریکوتا یا کف کشک استفاده می‌کنند. ریکوتا طعم کشک را عوض نمی‌کند؛ اما در کیفیت نهایی کشک به شدت تاثیر دارد و خواص پروتئین را تا حد بالایی کاهش می‌دهد. با بررسی موارد بالا متوجه می‌شویم که دلیل تغییر قیمت در کشک‌ها به ویژه کشک های تنقلاتی ترکیب تشکیل دهنده آن است.

    نحوه بسته بندی کشک گرد

    نحوه فروش هر محصول مهم‌ترین عامل افزایش فروش آن می‌باشد. در بازار امروزی نحوه بسته‌بندی و عرضه به بازار در کنار کیفیت دو اصل اساسی فروش می‌باشند.

    تولید کنندگان کشک با دانستن این حقیقت اقدام به فروش کشک فله و بسته‌بندی گرمی و پذیرایی نموده‌اند. در چند سطر به مرور مزایای این امر می‌پردازیم.

    کشک ارزان

    فروش فله:

    این نمونه فروش که رایج‌ترین نحوه عرضه کشک در بازار داخلی می‌باشد؛ برای خریداران عمده از نظر قیمتی بسیار به صرفه است. کشک فله با قیمت ارزان‌تر راهی بازار می‌شود. عموماً خریداران عمده کشک و کارگاه‌های بسته‌بندی کشک فله را خریداری می‌کنند.

    کشک گرمی:

    فروش گرمی کشک به چه منظور صورت می‌گیرد؟ در برخی از مناطق کشور و برخی از کشورهای همسایه و حتی اروپایی کشک را به صورت بسته‌بندی در ظرف یا وکیوم‌های گرمی عرضه می‌کنند. هدف از این کار پیشگیری از فساد احتمالی کشک و همچنین عرضه شکیل‌تر آن می‌باشد.

    کشک پذیرایی:

    کشک پذیرایی را می‌توان محبوب‌ترین نمونه کشک در بازار دانست. این کشک به صورت شکلاتی بسته‌بندی در کارتون‌هایی به شکل فله و یک کیلویی به بازار عرضه شده است.

    نکته: تنوع بسته‌بندی و عرضه، به فروش بیشتر و به ویژه صادرات کشک کمک بالایی نموده است. در بازار امروزی نحوه بسته‌بندی و شکل و ظاهر شکیل یک کالا بسیار مهم است. از سوی دیگر بسته‌بندی گرمی یا پذیرایی از انتقال کپک احتمالی به سایر کشک‌ها پیشگیری می‌کند.

    محدوده قیمت گذاری انواع کشک گرد، تنقلاتی و خالص

    تعیین محدوده قیمت گذاری یک محصول، به ویژه محصولاتی نظیر کشک که کیفیت در آن حرف اول را می‌زند به عوامل گوناگونی در ارتباط است.
    مهمترین اصل قیمت گذاری مواد اولیه مصرفی در زمان تولید کشک می‌باشد. میزان ناخالصی، کیفیت مواد اولیه و حتی نوع ناخالصی تعیین کننده قیمت نهایی کشک است.

    کشک ارزان قیمت عموماً از ترکیب ماست و نشاسته تولید می‌گردد. برخی از تولید کنندگان به جای نشاسته از آرد و به جای ماست از ریکوتا یا کف کشک استفاده می‌کنند.

    از عوامل تاثیرگذار دیگر می‌توان به نوع عرضه، نام برند، سود تعیین شده بخش تولید، حجم خرید، تقاضا و عرضه، هزینه‌های جانبی نظیر هزینه انبار کارگر و … اشاره نمود.

    جامعه هدف

    شناخت جامعه هدف یک محصول مهم‌ترین اصل در فروش آن می‌باشد. فروش غمده کشک گرد یا انواع دیگری از کشک‌های تولید شده مستلزم داشتن آگاهی از بازار فروش آن‌ها ست.

    برای مثال کشک‌های تنقلاتی عموماً در بازارهای داخلی و کشورهای نظیر کانادا آمریکا و برخی از کشورهای عربی افغانستان و پاکستان عرضه می‌شود. این در حالی است که کشک خالص عموماً راهی کشورهای اروپایی حاشیه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه می‌گردد.

    اما شناخت جامعه هدف تنها به کشورهای صادراتی ختم نمی‌شود. بازار داخلی نیز یک جامعه هدف شناخته شده برای انواع کشک است.

    بهترین کشک

    برای مثال کشک گرد در استان‌های جنوبی و شمالی و برخی شهرهای مرکزی فروش بیشتری دارد. در بعضی اوقات در راستای پاسخ به سوالات مشتریان، به عنوان راهنمایی و تبادل اطلاعات مشاوران فروش این اطلاعات را در اختیار آنها قرار می‌دهند؛ تا خریدی به صرفه‌تر و پرسودتر را برای خریداران عمده کسب به همراه داشته باشد.

    تجار، بنکداران، مغازه های آجیل خشکبار، کارگاه های بسته بندی و فروشگاه های زنجیره ای خریداران بهترین کشک ارزان و خالص می باشند.

    امتیاز شما به این مطلب

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    اسکرول به بالا