کشک رشته یکی از پرتقاضا ترین کشک های تنقلاتی در بازار است. این محصول از ترکیب ماست و برخی از ناخالصیها نظیر نشاسته یا آرد و قره قروت تولید میگردد. کشکهای تنقلاتی به نسبت سایر نمونه محصولات از قیمت پایینتری برخوردارند. تنوع این محصول نیز بسیار بالاست؛ همین امر سبب شده تا استفاده از کشک برای تمام اقشار جامعه با هر توان مالی و سلیقهای امکانپذیر باشد.
کشک یک ماده لبنی با خاصیت چند برابری شیر است؛ با این تفاوت که در زمان حرارت شیر برای تولید کشک، لاکتوز آن شکسته میشود؛ با توجه به این امر، میتوان گفت استفاده از کشک برای کسانی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند بلامانع است. کشک حاوی مقادیر بالایی کلسیم، پتاسیم، ویتامین، و … میباشد؛ که برای درمان بسیاری از بیماریها و حتی پیشگیری از ابتلا به بیماریهای نظیر پوکی استخوان مناسب است.
در گذشته کشک را تنها به روش سنتی تولید میکردند. این روش تولید، معایبی را در بر داشت. یکی از معایب تولید سنتی کشک عدم دسترسی به این محصول در تمام نقاط بود. دلیل دوم را نیز میتوان غیر بهداشتی تولید سنتی کشک دانست. یکی دیگر از معایب تولید سنتی کشک، عدم راهیابی این محصول ایرانی به کشورهای دیگر است. امروزه کارخانهها اقدام به تولید انواع کشک خالص و ناخالص تنقلاتی در بازار نمودهاند؛ که کمک بسیاری به رفع این مشکلات نموده است.
روش تولید
در گذشته کشک ها را به روشهای خانگی تولید مینمودند. با ورود کارخانهها به عرصه تولید کشک این فرایند شکل جدیدتری به خود گرفت. کشک کارخانهای با استفاده از بهترین متریال و دستگاههای به روز و بدون دخالت دست تولید میگردد. تولید بهداشتی و انبوه کشکهای کارخانهای سبب شده است تا این محصول فراوانی بیشتر و در نتیجه در دسترس قرار بگیرد.
-
نحوه تولید کشک در کارخانهها چگونه است؟
برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.
برای تولید کشک های تنقلاتی نظیر کشک رشته در کارخانهها ابتدا ماست سنتی تهیه شده را درون مخزنهای ویژه می ریزند. پس از ترکیب ماست با قره قروت، پودر آب پنیر، نمک و نشاسته یا آرد، خمیر اولیه کشک را تولید میکنند. میزان ناخالصی کشک به همین ترکیب بستگی دارد. برخی تولید کنندگان به جای ماست در تولید اولیه خود از ریکوتا استفاده میکنند؛ یا به جای نشاسته، آرد را به عنوان ناخالصی به کشکها اضافه مینمایند.
این تغییرات کیفیت نهایی کشکها را تعیین میکنند. پس از تهیه خمیر کشک، خمیر آماده را درون دستگاه قرار میدهند و با استفاده از شابلونهای تعبیه شده آن را به شکلهای گوناگون تولید میکنند. کشک رشته شابلونهای ویژهای دارد که در قطرهای گوناگون در بازار عرضه شده است.
تنوع یکی از اصلیترین ویژگیها در کشک های رشته است. برای ایجاد این تنوع در زمان تهیه خمیر به ترکیب کشک قره قروت، سبزیجات، زیره، شیرین بیان و … اضافه میکنند؛ و در نتیجه محصول نهایی با نام کشک رشته زیره، شیرین بیان، قره قروتی و دورنگ راهی بازار میشود.
کشک رشته دو رنگ به نسبت یکی از جدیدترین محصولات تولید شده از کشک های رشته ای میباشد؛ که نسبت به سایر نمونهها محبوبیت بالاتری به دست آورده است. پس از تولید کشک محصول نهایی را درون خشک کنها قرار میدهند. آب اضافی کشک طی یک فرایند از آن خارج میشود. در حقیقت بخش تولید با خارج کردن آب از کشک علاوه بر خشک کردن آن به پیشگیری از کپک کشک کمک میکند. محصول نهایی یک کشک تنقلاتی نرم است؛ که ییشتر برای مصارف خوراکی استفاده میگردد. کشک تنقلاتی ناخالص مصرف غذایی ندارد.
نحوه بسته بندی و عرضه کشک رشته
بستهبندی و عرضه محصول خوراکی یکی از مهمترین عوامل فروش بالاتر آن میباشد. هر چقدر که این نحوه عرضه شکیلتر باشد فروش بالاتری به همراه خواهد داشت تولید کنندگان ما انواع کشک رشته را به نحوها و شکلهای گوناگون راهی بازار نمودهاند در ادامه به بررسی نحوه عرض انواع کشک رشته و سایر کشکهای تنقلاتی میپردازیم
فروش فله
این نمونه فروش رایجترین نحوه فروش انواع کشک در بازار است. خریداران بازار داخلی عموماً کشکها را به صورت کارتنی تهیه و به مردم عرضه میکنند. برخی دیگر پس از خرید کشک فله، کشک را در بستهبندیهای دلخواه به بازار وارد میکند.
کشک گرمی
یک نمونه عرضه که به تازگی رایج شده است؛ فروش انواع کشک تنقلاتی به صورت بستهبندیهای گرمی است. انواع کشک در بستهبندیهای با وزنهای گوناگون به بازار عرضه میشود. تولید کنندگان ما کشک رشته و انواع کشک تنقلاتی را به صورت وکیومی ۸۰، ۱۰۰، ۲۵۰ گرمی و یک کیلویی به بازار وارد کردهاند.
فروش کشک پذیرایی
بهترین، شکیلترین و محبوبترین نوع بستهبندی همین نوع بستهبندی باشد؛ که به صادرات انواع کشک تنقلاتی کمک بالایی کرده است. زیبایی این نمونه بستهبندی سبب شده تا علاوه بر زیبایی در عرضه، از کپک زدن کشک نیز پیشگیری شود.
بستهبندی ظرفی
این نمونه بستهبندی نیز به صورت گرمی انجام میشود؛ با این تفاوت ه به جای پلاستیکهای وکیومی کشک را درون ظرفهای ترقی قرار میدهند. این نمونه بستهبندی نیز برای صادرات بسیار مناسب است.
محدوده و قیمت گذاری کشک رشته
آیا میدانید چه عواملی بر قیمت گذاری کشفها اثر دارد؟
شاید مهمترین عامل تاثیرگذار در قیمت نهایی یک محصول مواد اولیه و کیفیت آن باشد؛ اما بدون شک این تنها دلیل موثر در قیمت گذاری نیست. برای آگاهی بیشتر از نحوه قیمت گذاری محصولات چندی از این عوامل را با هم مرور میکنیم:
مواد اولیه:
مواد اولیه مهمترین عامل تعیین کیفیت در انواع کشک رشته و سایر محصولات است. هر چقدر که مواد اولیه مرغوبتر باشد، کیفیت محصول نهایی بالاتر و در نتیجه قیمت آن نیز افزایش مییابد.
نوع عرضه:
در بازار بدون شک بستهبندی بر قیمت محصولات تاثیر میگذارد. هر محصول به صورت فله نسبت به نمونه بستهبندی قیمت ارزانتری دارد.
تفاوت بستهبندی:
عامل بعدی تاثیرگذار بر روی قیمت همین نوع بستهبندی است. بدون شک کشکهای پذیرایی نسبت به نمونههای گرمی گرانتر است. هر چقدر که زمان و هزینه بیشتری برای بستهبندی صرف شود قیمت بالاتر میرود.
تفاوت تولید:
برای همگان روشن است که کشکهای سنتی نسبت به کشکهای کارخانهای ارزانترند. دلیل اصلی آن را میتوان کمتر بودن هزینههای تولید سنتی دانست.
مجوزها و برند:
خی از تولید کنندگان کارخانهای کشکها را بدون برند یا مجوز تولید میکنند اخذ تمامی مجوزها و برند هزینههای جانبی در پی دارد که بر قیمت کشکهای رشته تاثیر میگذارد.
هزینه زمان و کارگر:
هر چقدر زمان بیشتری برای تولید یک محصول سپری شود یا از تعداد نیروی انسانی بیشتری در تولید استفاده کنیم بدون شک قیمت آن محصول بالاتر خواهد رفت.
نوع محصول:
کشک های ساده مثل کشک رشته ساده از قیمت پایینتری نسبت به کشکهای ترکیبی برخوردار هستند. علاوه بر مواد اولیه، فرایند تولید، سختی کار و تولید اختصاصی و محصول جدید از عوامل افزایش قیمت محصولات است.
سود تعیین شده توسط مدیریت:
هر مدیر برای محصولات خود سود مشخصی را تعیین میکند. این میزان سود متغیر است؛ که بر قیمت کشکها تاثیر میگذارد.
هزینههای جانبی:
هزینههای جانبی نظیر حمل و نقل، بیمه، مالیات، انبارداری و … تاثیر مستقیم بر روی قیمت نهایی محصولات میگذارند.
حجم خرید:
این عامل به خریداران بستگی دارد؛ به گونهای که هر چقدر خرید بالاتری ثبت کنند، قیمت برای آنها کاهش مییابد.
عرضه و تقاضا:
این عامل برای محصولات متفاوت است. هر چقدر که نقاضای یک محصول بالاتر باشد قیمت آن نیز افزایش مییابد.
جامعه هدف
شناخت درست جامعه هدف یا هر شهر و کشورهایی که از یک محصول استفاده بیشتری میکنند بسیار ضروری است. برای مثال میزان استفاده از انواع کشک تولید شده در شهرهای مختلف متغیر است.
اما مصرف کنندگان اصلی کشک های تنقلاتی چه کسانی هستند؟
فروشگاهها:
فروشگاهها را میتوان اصلیترین خریداران عمده کشک دانست. به گونهای که این محصول را تهیه و در اختیار مردم قرار میدهند.
فروشندگان آجیل و خشکبار:
این گروه نیز کشک ها را تهیه و به صورت خرده فروشی به مردم عرضه میکنند. از این فروش سود بالایی را به دست خواهند آورد.
بنکداران:
بنکداران با خرید عمده کشک و حتی اخذ نمایندگی، این محصولات را بیا توجه به بازار شهر و استان خود وارد بازار می کنند. قیمت تمام شده محصولات، برای این گروه بسیار پایین تر از سطح بازار است.
تجار و صادر کنندگان:
اصلیترین خریداران عمده بدون شک تجار هستند. آن ها، این محصول ایرانی را با حجم بالایی راهی کشورهای دیگر کردهاند. بخشهای تولید گوناگون با در نظر داشتن بازارهای صادراتی انواع کشک رشته و سایر کشکهای تنقلاتی را تولید و در حجم تناژ راهی این کشورها میکنند.
امتیاز شما به این مطلب